Beweging

Tips voor een actieve levensstijl

Bewegen is belangrijk, dat weet iedereen. Maar wist je ook dat je met enkele simpele gewoontes veel meer beweging uit je dag kan halen? Zelfs als je 4 keer of meer per week gaat sporten, kan te lang zitten op andere momenten je gezondheid schaden. Daarom geven we je enkele tips voor een actieve levensstijl.

Één FYSIEKE ACTIVITEIT per dag, zo blijf je altijd fit !

Dit zijn maar enkele van de vele tips !

  • Neem de fiets in plaats van de auto
  • Doe wat oefeningen terwijl je naar je favoriete programma kijkt
  • Maak je huis op een energieke manier schoon
  • Ga op hetzelfde moment als je kinderen sporten in plaats van op hen te wachten in de cafetaria
  • Speel met je kinderen
  • Werk in de tuin

Wat is fysieke activiteit ?

De WHO* omschrijft fysieke activiteit of lichaamsbeweging als “elke lichamelijke beweging geproduceerd door skeletspieren die energieverbruik vereist“. Fysieke activiteit gaat dus over alle bewegingen die je maakt, bijvoorbeeld in je vrije tijd, op het werk of wanneer je van de ene plaats naar de andere gaat. Matige tot intense fysieke activiteit is goed voor onze gezondheid.

Deze handige dagelijkse tips houden je fit :

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Werk rechtopstaand in plaats van neer te zitten
  • Neem niet altijd de auto: wandelen en fietsen zijn uitstekende alternatieven !
  • Probeer iets sneller te wandelen
  • Parkeer niet vlakbij de plaats waar je moet zijn, zo krijg je wat extra beweging !

Lichaamsbeweging houdt je fit en gezond

Het advies van de WHO* is duidelijk: doe aan sport of actieve ontspanning, zo blijf je fit en gezond. Elke vorm van lichaamsbeweging is beter dan helemaal niets.

Regelmatige fysieke activiteit kan:

  • de conditie van je spieren en je cardiorespiratoire systeem verbeteren;
  • de gezondheid van je botten en je fysieke functies verbeteren;
  • het risico op hypertensie, coronaire hartziekten of kransslagaderaandoeningen, beroerten, diabetes, verschillende soorten kanker (waaronder borst- en darmkanker) en depressie verminderen;
  • het risico op vallen en heup- of wervelfracturen verminderen;
  • je helpen om een gezond lichaamsgewicht te behouden.

Referentie : OMS 2020

Meer artikels